it's probably me

it's probably me

cytat miesiąca

Tyś nie samotny, za rogu załomem
Czeka na cię człowiek, także nie sam - z łomem.

/St. Jerzy Lec/

Odwiedzają mnie

25.7.16

Jesteś odpowiedzialny za to co oswoiłeś

    Te słowa wracają do mnie co roku, letnią, wakacyjną porą. Wracają, gdy czytam o kolejnym psie wyrzuconym z samochodu, przywiązanym w lesie do drzewa, o szczeniakach porzuconych w kartonie,  w reklamówce, na śmietniku. Co roku mądrzy dobrzy ludzie przypominają, że zwierzę to nie zabawka. Że nie ma przymusu posiadania psa, ale jeśli ktoś się już na to zdecyduje, to ponosi odpowiedzialność za przygarnięte i oswojone stworzenie. Co roku piszą o tym mądrzy i dobrzy ludzie, więc nie będę tego powtarzać. 
    Przyszło mi jednak do głowy, że tytułowe słowa , jeśli odnieść je do naszych szczękających pupili, mają szersze znaczenie. Nie tylko Kasia jest odpowiedzialna za swojego Burka. Ludzie są odpowiedzialni za psy.
    Jakiś czas temu widziałam scenkę, dość pospolitą, każdy z nas to widział wiele razy. Pan przywiązał psa przed sklepem i poszedł po zakupy. Gdy wrócił pies zaczął radośnie szczekać, skakać, merdać ogonem. Jakie to słodkie i wzruszające, powiecie. No więc, może naprawdę nie jestem zupełnie normalna, ale nie. Mnie się tego psa zrobiło żal. Żal istoty, która jest tak niesamowicie zależna od człowieka, że po dziesięciominutowym rozstaniu wita się z nim, jakby minął miesiąc. Żal istoty, która nie potrafi samodzielnie funkcjonować. Z góry uprzedzam ewentualny zarzut, że nie lubię psów. Bujda! Lubię bardzo i to z wzajemnością. często lgną do mnie zwierzaki, które widzą mnie po raz pierwszy. Też jest mi dobrze z kudłatym łbem na kolanach. Ale mimo to mam wrażenie, że jest w tym sporo egoizmu. Stworzyliśmy na własne potrzeby nowy gatunek, który nie ma i nigdy nie miała swojego środowiska naturalnego. Stworzyliśmy gatunek całkowicie od nas zależny.
    Terry Pratchett w "Zbrojnych" napisał:
"Psy nie są jak koty, które z rozbawieniem tolerują ludzi tylko do chwili, kiedy ktoś wymyśli otwieracz do puszek obsługiwany łapą. Psy stworzyli ludzie — wzięli wilki i dodali im ludzkie cechy: niepotrzebną inteligencję, imiona, pragnienie przynależności(...)".
Dlatego właśnie człowiek jest odpowiedzialny za psa. Jesteśmy odpowiedzialni za to, co stworzyliśmy.


2 komentarze:

  1. Pięknie i mądrze napisane! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Jak na razie tylko Ty się ze mną zgadzasz, z rodziną miałam... powiedzmy, że poważną dyskusję na ten temat.

      Usuń